Waterwandelweg

• Auteur: Ronald

Auffach, een klein Tirools dorpje helemaal achterin het dal dat de Wildschonau heet. Voor mij is een bezoek aan Auffach een soort van thuiskomen  maar bij de gemiddelde bergliefhebber zal het dorp niet al te veel losmaken. Ik kom hier nu al meer dan 25 jaar maar blijkbaar heb ik toch nog steeds niet alles gezien want in 2010 heb ik een schitterende uitdagende nieuwe wandelroute ontdekt.

De wandeling
Het is bij deze wandeling van belang om goede wandelschoenen aan te trekken. Neem tevens water en wat te eten mee.

De startlocatie van de wandeling bevind zich helemaal aan het einde van het dal. Als je denkt dat je bij Auffach niet verder kunt dan heb je het mis. Rijd Auffach door, langs de gondel helemaal naar het einde van het dorp. Volg deze weg voor ongeveer 6 kilometer. Op een gegeven moment kom je bij de Schonangeralm, een gezellig restaurant waar het meestal verschrikkelijk druk is. Hier heb je de mogelijkheid om de auto te parkeren. Meestal is dit hier betaald parkeren dus houd daar rekening mee.

Als je auto geparkeerd hebt, de wandelschoenen hebt aangetrokken en de rugzak op je rug hebt zitten kunnen we op weg. Zoals je zult zien loopt de weg die je zojuist met de auto gevolgd hebt nog door. Een slagboom zorgt ervoor dat je te voet verder zult moeten gaan. Passeer de slagboom en volg het pad dat je nog verder naar het einde van het dal zal brengen. Volg de rode stip, route nummer 5.

Het eerste stuk wandel je door groene weiden met aan je rechterzijde de beek. Blijf het pad steeds rechtdoor volgen. Op een gegeven moment steek je de beek over en zie je aan je rechterzijde een alm opduiken, de Kundlalm. Zodra je in de buurt bent van deze alm krijg je de afslag naar de alm. Neem deze afslag. Nog voordat je bij de alm bent krijg je weer een afslag van een pad dat naar links, verder het dal inloopt. Volg dit pad. Je komt dus uiteindelijk niet bij de alm. Het pad dat je nu volgt is een pad dat minder begaanbaar is als het vorige. Na een stukje lopen houd het pad op. Je bent nu echt op het eindpunt van het dal beland.

De klim
Natuurlijk houdt het wandelpad hier niet echt op. Rechts loopt het pad verder naar boven. Je zult hier bordjes zien die wijzen op een waterval. Deze bordjes moet je nu gaan volgen. Het pad gaat veelal stijl omhoor, je zult dan ook het nodige klimwerk moeten verzetten. Toen ik met mijn vrouw het pad volgde in 2010 was het heel mooi weer maar ik kan mij voorstellen dat als het geregend heeft dat het pad tevens dient als afwateringskanaal. Zo nu en dan lijkt het pad meer op een grote trap met veel te grote treden met aan de zijkant een kabel die je kunt gebruiken zodat je niet valt.

Waterval
Op een gegeven moment kom je bij een splitsing. De ene kant gaat richting waterval, de andere kant gaat verder naar boven. We gaan zo verder naar boven maar je moet echt eerste een kijkje nemen bij de waterval. Volg het pad helemaal totdat je bij de waterval bent. Dit is de verrassing die ik in ieder geval niet verwachtte. Dit is de ideale plek om even uit te rusten en wat te eten en te drinken.

Zodra je weer verder kunt loop je terug naar de splitsing en volg je het pad verder naar boven. Het is nu nog een leuke klim helemaal naar boven.

Afdaling
Boven aangekomen heb je twee keuzes, of je bezoekt de Gressensteinalm, welke op ongeveer 30 – 45 minuten lopen ligt of je begint aan de terugreis naar beneden. Bij de Gressensteinalm zou je wat moeten kunnen eten en drinken. Wij hadden helaas te weinig tijd om de alm te bezoeken en hebben dus gekozen voor de terugreis via het pad nummer 52. Dit is het algemene wandelpad dat je verderop ziet.

De route naar beneden, terug naar de Schonangeralm loopt compleet via de normale weg. Als je dit te saai vind dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om dezelfde weg naar benenden te nemen die je zojuist naar boven hebt genomen. Let wel, afdalen is voor velen zwaarder dan stijgen.

Pad nummer 52 volg je totdat je uiteindelijk weer beneden op het pad uitkomt waar je begonnen bent. Hier ga je rechts naar de Schonangeralm. Indien het weer meezit en het niet te druk is dan raad ik je toch aan om hier nog wat te drinken.

Hopelijk heb je genoten van deze wandeling.

Laat je ons wel even weten hoe het ging en wat je er van vond?

Samengevat:

•  wandelduur: 4-5 uur
  • wandelniveau: gemiddeld
  • wandelinfo: vlak – klimmen – dalen
  • wandelschoenen zijn aan te raden